FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/12/2007

Information om uppsägningstid

Anställningsavtal. Är det lag på att skriftligt meddela påanställningsavtal vilket kollektivavtal som gäller ? Min arbetsgivare åberopar ett kollektivavtal nu när jag sagt upp mig som säger längre uppsägningstid än LAS men i mitt anst.avtal finns inte inskrivet vilket kollektivavtal som gäller. Har läst i LAS om vilken info ett anst.avtal ska ha och undrar om det är tvingande med den infon ?

Lawline svarar

Hej! Enligt 6c§ LAS, http://www.lagen.nu/1982:80 ska arbetsgivaren informera om bland annat vilka uppsägningstider som gäller. Uppgiften får enligt st 3 i samma paragraf lämnas genom hänvisning till annan lag eller tillämpligt kollektivavtal. 6c§ är emellertid semidispositiv, vilket innebär att den kan frångås genom kollektivavtal. Enligt 2§ 4 st p 1 LAS krävs dock att arbetstagarens rättigheter i så fall inte inskränks mer än vad två, i paragrafen nämnda, EG- direktiv tillåter. Vad jag har kunnat utläsa ur direktiven krävs dock att arbetsgivaren anger vilka uppsägningstider som gäller eller i vart fall hänvisar till tillämplig lag eller kollektivavtal. Jag skulle därför vilja påstå att arbetsgivaren i ert fall antingen skulle ha informerat om vilka uppsägningstider som gäller, eller åtminstone hänvisat till det kollektivavtal som reglerar frågan. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare