FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/12/2007

Tjänstledig för utbildning

Hej! Jag ska ta tjänstledigt för att läsa en kurs vid universitetet som utgörs av 15 poäng och tio veckor. I lagen som gäller studieledighet står bl.a.: "Arbetstagare [...] har rätt till behövlig ledighet från sin anställning enligt denna lag. " Vad menas med behövlig? Har jag rätt att ta tjänstledighet i exv. 13 veckor även om jag enbart kommer att studera i tio? Det är ju alltid bra att hinna få fixa lite litteratur mm innan kursstart. Tack för svar snarast möjligt.

Lawline svarar

Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning innehåller ingen uttrycklig begränsning av studieledighetens längd utan ledigheten får begränsas till den tid som i det enskilda fallet behövs för det uppsatta studiemålet. Arbetstagare som missbrukar ledigheten genom att använda den till annat än studier riskerar att göra sig skyldig till brott mot anställningsavtalet. Det är alltså svårt att ge något helt säkert svar men att ta ledigt tre veckor extra för att hinna köpa kurslitteratur är sannolikt inte något som lagen ger dig rätt till. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare