FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/12/2007

Skäl till avskedande.

Hej Min sambo har precis fått sparken från sitt jobb på grund av att hon glömde fråga en 18-åring om leg. när han köpte öl. Kan en arbetsgivare verkligen göra så? Kunden var en kontrollant anlitad av chefen... Legitimationsfrågan var enda orsaken till avskedet... //Markus Norberg

Lawline svarar

Hej! Det krävs mycket för att en arbetsgivare ska kunna avskeda någon. I praxis från arbetsdomstolen har sådana saker varit grov olovligt frånvaro, att man har kommit påverkad av droger eller liknade till arbetet och äventyrat andras säkerhet, brottslighet gentemot arbetsgivaren och liknade saker som absolut inte här hemma på en arbetsplats. Det är inget brott att en gång sälja öl till en person som är 18 år. Din sambo kanske bröt mot någon intern föreskrift om legitimationskontroll men utan att känna till alla fakta i målen, ska det inte räcka med endast en förseelse av det slag som din sambo eventuellt gjorde sig skyldig till, för att man ska kunna avskeda din sambo. En tillsägelse eller på sin höjd en skriftlig varning hade varit en mer ”skälig” åtgärd från arbetsgivaren. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare