FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/12/2007

Fastställelsetalan vid förvaringsavtal?

Ett bilåterförsäljare att de har ett avtal att förvara ett antal bilar i Anders garage eftersom de inte har plats. När det är dags att föra över bilarna så säger Anders att något sådant avtal inte finns. Kan bilföretaget ta frågan till domstolen för att pröva om det föreligger ett avtal? Om ja vad för slags talan är det frågan om?

Lawline svarar

Hej Det är möjligt att ta upp frågan i domstol, men det kan oftast vara lämpligt att genomföra ytterligare förhandlingar med motpart innan man inleder en process. När man tvistar om huruvida ett avtal föreligger är det frågan om en så kallad fastställelsetalan enligt 13 kap 2 § rättegångsbalken (1942:740). Det måste då vara frågan om huruvida ett faktiskt (inte fiktivt eller hypotetiskt) rättsförhållande existerar och i Ert fall verkar så vara fallet eftersom det handlar om ett avtal som ger upphov till rättigheter för Er. Ett ytterligare krav är att ovissheten ska leda till förfång för företaget, vilket det troligen gör eftersom ni inte kan förvara bilar hos A. Rättegångsbalken hittar Du http://lagen.nu/1942:740#K13 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare