FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt12/03/2006

Felmedicinering

En felmedicinerad kvinna, boende på ett ålderdomshem, skickas till akutsjukhus för magpumpning. Kan hon kräva ersättning för det lidande hon utsatts för. Kan dottern kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst då hon varit hos mamman på sjukhus

Lawline svarar

Felmedicineringen har resulterat i en personskada som enligt skadeståndsrätten definieras som fysiska skador på den mänskliga kroppen exempelvis förgiftningar och sjukdomar. För att ansvar skall aktualiseras krävs att skadan föranletts av uppsåtligt eller oaktsamt handlande. Vad som avgör om ett handlande är oaktsamt till den grad att det skall anses skadeståndsgrundande eller ej beror av flera olika faktorer bland annat kan sedvanan inom aktuell bransch tillämpas för jämförelser. Om inte författningar, domstolsprejudikat eller sedvanan ger tillräcklig ledning måste en domstol göra en fri bedömning av vilka krav som kan ställas på det aktuella handlandet. Vid patientskador blir en oaktsamhetsbedömning vansklig, men reglerna om skadeståndsansvar för vållande gäller likväl. Det lönar sig dock bättre i de flesta fall att kräva patientskadeersättning enligt patientskadelagen än att driva ett skadeståndskrav inför domstol. Följdskador till personskador som drabbar annan än den som har lidit personskada kallas för tredjemansskador. Dessa är i regel inte ersättningsgilla om de endast består av förmögenhetsskador.
Rådgivare