preskriptionstid - skuld till privatperson

Har en skuld till en privatperson som är äldre än tre år som avser materila till en trailer som denna privatperson reparerat för min räkning. Har inte erhållit någon påminnelse på skulden. Min fråga: Är skulden preskriberad??

Lawline svarar

Hej!

Enligt preskriptionslagen, se http://lagen.nu/1981:130 , 2 § 2 st preskriberas konsumentfordringar efter tre år. Med konsumentfordringar avses fordringar som näringsidkare har mot konsument, privatperson. I ditt fall har du en skuld till en privatperson varvid den allmänna preskriptionstiden om 10 år gäller, se 2 § 1 st preskriptionslagen.

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare