Skulder inför ingående av äktenskap

ska gifta mig men har skulder till kronofogden , hur gör jag för att han ska slippa betala dessa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för Din fråga!

Din blivande man kommer inte att behöva betala Dina skulder när ni har gift er. Han övertar inte dina skulder utan det är fortfarande Du som är betalningsskyldig. Det finns dock en risk att hans egendom presumeras vara Din vid en så kallad utmätning, se 4 kap. 19 § utsökningsbalken (1981:774). En sådan situation kan endast uppkomma om Ni bor tillsammans.

För att undvika detta råder jag Er att ha kvitton på var och ens egendom. På det sättet kan Ni bevisa för kronofogdemyndigheten att det verkligen är hans egendom vid en eventuell utmätning.

Utsökningsbalken hittar Du http://lagen.nu/1981:774

Med vänlig hälsning

Carl Johan FahlanderRådgivare