Utländska skulder

Vår dotter har då hon bodde i Spanien under tre års tid ådragit sig en skuld till en bank (lån ca 1500€). Nu bor hon i Sverige sedan ett halvår. Den spanska banken har nu krävt omgående betalning av den förfallna skulden (6 dagars frist).

Vad kan hända om hon inte betalar skulden?

Med vänlig hälsning

/Karl Ohlsson

Lawline svarar

Det kommer att fungera precis som om skulden var helt svensk. Spanska banken kommer att driva in den via ett inkassobolag, sannolikt ett svenskt. Inkassobolaget kommer att skicka ett inkassokrav och om skulden inte betalas ta skulden till kronofogden. Där tillkommer samma avgifter som vanligt och betalningsanmärkningar fungerar som för vilken svensk skuld som helst.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare