Återkravsrätt vid felaktig utbetalning

Jag har felaktigt utbetalat ett belopp enligt arvskifte dvs jag har av misstag betalt ut ett högre belopp än jag var skyldig att göra. Personen i fråga vill nu inte återbetala det felaktiga beloppet. Har jag enligt lagen rätt att återkräva beloppet och hur skulle tingsrätten ställa sig vid en ev. stämning?

Lawline svarar

Hej!

Om någon betalar ut ett belopp till någon som inte skulle ha betalning eller som i ditt fall betalning har skett till någon som visserligen var berättigad till betalning, men betalningen har skett med ett för högt belopp är huvudregeln att beloppet alt. överskjutande del skall betalas tillbaka. Detta kallas inom juridiken med en latinsk term för condictio indebiti och betyder ungefär återkravsrätt vid felaktig utbetalning. Det här är en allmän civilrättslig regel och är inte reglerad i en särskild lag.

Från denna huvudregel finns vissa undantag. Om betalningen framstår som avsiktlig från den betalandes sida är det inte säkert att återkravsrätt föreligger. Det handlar exempelvis om situationer då den som betalat trodde att han var betalningsskyldig eller då betalningen skett av välvilja eller likt en eftergift. Ett annat fall är då den som tagit emot betalningen varit i god tro och inrättat sig efter betalningen, d.v.s. förbrukat pengarna eller sammanblandat dem med andra medel på ett sånt sätt att de inte går att särskilja. Man kan säga att reglerna syftar dels till att den som erhållit ett för högt belopp inte ska kunna tillgodogöra sig detta på bekostnad av den som begått misstaget, dels att den som fått ett belopp utbetalat till sig normalt ska kunna lita på att utbetalningen är riktig.

Hur en domstol skulle bedöma situationen i ditt fall går inte med säkerhet att säga, det beror mycket på omständigheterna i fallet. Sådant som påverkar bedömningen är exempelvis om mottagaren kände till eller insåg att beloppet var för högt och om du som utbetalare på ett tidigt stadium påtalat att utbetalningen var felaktig, vilket kan ha betydelse för om mottagaren har inrättat sig efter betalningen. Även storleken på beloppet och mellanskillnaden mellan utbetalat och rätt belopp kan påverka.

Det kan även nämnas att om någon tar emot betalning men är medveten om att detta är felaktigt kan det anses utgöra olovligt förfogande.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare