FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/04/2006

Hundägares ansvar

Hej, Jag har en fråga om hundägares ansvar och deras ersättningsskyldighet för den skada deras hund orsakar. Så här är läget: Min och min mammas hund (en 15-årig sheltie-tik) attackerades av en annan mycket större hund som kom bakifrån och bet vår hund över ryggen. Den attackerande hunden var lösspringande och hade troligtvis tagit sig loss från där den hade varit bunden. Efter ett tag och mycket ståhej släppte den stora hunden och mamma trodde att vår hund hade klarat sig lindrigt undan. Tre dagar senare blir vår hund svårt sjuk och det visar sig att hon fått en infektion med kallbrand i huden där hunden hade bitit och vi blir i praktiken beordrade av veterinären att avliva henne. Våra kostnader förenade med detta blev totalt strax över 8000 kr. I detta ingår då kostnader för veterinärvård, avlivning och enskild kremering med urna. Självrisken uppgick till knappt 5000 kr, resten täcktes av hundförsäkringen. Min fråga är, vad har jag egentligen rätt att kräva av ägaren till den attackerande hunden? Enbart den kostnad som ej täcks av försäkringen, dvs 5000 kr? Hela kostnaden, oavsett om det täcks av försäkringen eller inte, dvs 8000 kr? Har jag rätt att kräva ersättning för den del som utgörs av enskild kremering med urna eller kan jag bara kräva ersättning motsvarande kostnad för allmän kremering? Har jag rätt att kräva ersättning för hunden, dvs förlorat affektionsvärde. Dessutom dog ju hunden på ett oerhört tråkigt och onödigt plågsamt sätt tack vare att den andra hundägaren brast i uppsikt av sin hund. Min planering är att endast kräva ersättning för självrisken, dvs 5000 kr (där ju enskild kremering ingår). Men om det skulle bli några problem skulle jag väldigt gärna veta exakt vad jag har laglig rätt till. Vore oerhört tacksam för ett snabbt svar Vänliga hälsningar Maria Ahlfors

Lawline svarar

Som hundägare i Sverige har man ett så kallat ”strikt” ansvar för sin hund, vilket innebär att man i samtliga fall ansvarar och är ersättningsskyldig för de skador som ens hund kan orsaka på människor, djur eller föremål. Detta regleras i lagen (1943:549) om tillsyn över hundar och katter http://lagen.nu/1943:459. Den skada som ni lidit på grund av dessa tragiska händelser ger er rätt att kräva ägaren till den skadevållande hunden på ersättning för de kostnader som er försäkring inte täckte. Däremot är det inte troligt att ägaren är skyldig att ersätta tilläggskostnaden för just den separata kremering eftersom det var ert personliga val och inte är någon egentlig följd av händelserna, utan ersättningen blir för en ”vanlig” kremering (om denna inte ingick i försäkringen) samt självrisken. Eftersom en hund inte räknas som en person utan en sak (det kan låta okänsligt, men rent juridiskt är det så) borde ni även kunna begära ersättning för förlorad egendom, eftersom hunden tyvärr gick bort. Ni kan dock inte begära någon ersättning för ert eventuella psykiska lidande eftersom det endast är möjligt vid personskada. Vad gäller affektionsvärde ersätts det aldrig enligt svensk rätt. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare