Preskriptionsavbrott

Fick ett preskriptionsavbrott från banken för underskrift på ett lån vi gått i borgen för för 19 år sedan när sonen skulle köpa hus. Vi borgade då för 45000 kr. På preskriptionsavbrottet står det att ursprungsbeloppet var på 190000 och att skulden nu är 166000. Vore tacksam om ni kunde förklara på lättfattligt sätt för mig varför dessa summor står och inte de 45000 som vi skrev under för.

Lawline svarar

Banken har skickat ett preskriptionsavbrott avseende hela den kvarstående skulden (för närvarande 166 000 kr). En preskription avbryts bl a genom att ett skriftligt krav skickas till gäldenären (se 5 § 2p. preskriptionslagen). Preskriptionsavbrottet har troligtvis även skickats till eran son, då det är han som är gäldenär, och därmed betalningsskyldig. Ni ansvarar dock endast för den summan ni har gått i borgen för.

Troligtvis har det skickats till er endast i upplysningssyfte för att ni skall få en bild av hur skuldförhållandena ser ut just nu.

Preskriptionslagen hittar ni http://lagen.nu/1981:130

Med vänlig hälsning

Andreas HeedRådgivare