Möjlighet att bli av med en betalningsanmärkning

För ett tag sen beställde jag en köksmaskin på nätet. Jag fick maskinen och betalade räkningen. Men något blev fel och pengarna gick inte fram. Samma månad flyttade jag och adressändringen verkar inte ha funkat perfekt för påminnelserna hamnade i min gamla lägenhet. Jag var helt ovetande om att jag fick påminnelser och tappade hakan när jag fått en betalningsanmärkning. Kan jag få bort den på något sätt? Den gör det svårt att få bostad, lån m.m. och det var ju inte helt mitt fel anser jag.

Lawline svarar

Hej!
Att få bort en betalningsanmärkning i ett fall som ditt är i princip omöjligt så länge det inte är Kronofogdemyndigheten som förfelat. Du har ansvaret gentemot din avtalspart att fullgöra betalning och det spelar då ingen roll om posten eller din bank klantat sig. Betalningsanmärkningen försvinner dock efter tre år men fram till dess är det precis som du skriver svårt att ta lån, öppna telefonabbonemang, hyra bostad o.s.v.

Det enda rådet jag kan ge dig för att mildra ditt lidande är att föra en skadeståndstalan, antingen mot Posten om det visat sig att de inte har fullgjort tjänsten du betalat för, eller
eventuellt mot din bank om de brustit i sitt åtagande att föra över betalningen. Det är svårt att utifrån de fakta du givit, säga hur utgången i ett sådant skadeståndsmål skulle bli. Som huvudregel gäller att ett företag, som inte fullgjort sin förpliktelse gentemot en konsument och detta leder till skada för denna, är skyldig att ersätta skadan. Konsumenten har dock en skyldighet att begränsa sin skada. I ditt fall kan tänkas att du brustit i den förplikteksen eftersom du från dagen för betalning fram till att du erhöll betalningsanmärkningen (det brukar röra sig om en avsevärd tidsrymd) borde ha märkt att du inte fått din post och undersökt saken.

Rådgivare