FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/03/2006

Skadestånd - inkasso?

Jeg har begått ett brott där en person skall få ersättning av mig. 500kr i böter. 1000kr i skadestånd. (Det personen skall ha) Jag får ett inbetalningskort på 500kr och betalar. Jag får inget inbetalningskort på de där 1000kr utan personen som skall ha pengarna RINGER mig och säger att jag skall betala honom 2000kr (MER än jag har fått papper på att jag skall betala) så vi kommer överens om att jag skall kolla upp hur mycket pengar det handlade om och att HAN skulle ringa tillbaka efter 2 dagar. Han ringer inte mig efter 2 dagar utan tar kontakt med inkasso direkt. Utan alltså att ha givit mig en chans att betala rätt belopp. ÄR DETTA RÄTT?

Lawline svarar

Vad jag har förstått så har du i en dom ålagts att betala 500 kr i böter och 1000 kr i skadestånd. Domen är det som ligger till grund och det är det som du skall betala. Tänk dock på att det kan bli mer pengar om ränta löper på beloppet. Ränta räknas då från dagen då brottet begåtts till dess att betalning skett. Han kontaktade säkert inkasso för att han inte tror att du kommer att betala. Mitt råd är att du betalar så som det står i domen. Uppstår ytterligare problem kan du kontakta kronfogdemyndigheten för råd.
Branka StojkovicRådgivare