FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt19/03/2006

Företag använder bilder utan tillåtelse

Hej, Min fråga gäller användning utan tillstånd av min dotters bilder för reklam syfte i företagskatalogen, Företags webbsida / webbshop, samt i stora skyltar i en mängd affärer i hela Norden. Företaget är mycket stor och vi vet inte hur vi ska agera. Samtidigt fick vi veta att försäkringen hjälper oss bara om det finns en tvist, och enligt den person som informerade mig, skulle jag kontakta företaget och kräva skadestånd och bara i fall dem vägrar, har vi en tvist situation och bara då skulle min hemförsäkringen täcka 80 % av advokat kostnader. Nu är jag förvirrad och vet inte hur jag ska agera. Enligt min åsikt har det förekommit ett brott. Jag vet det finns ett lag ”Lagen om namn och bild i reklam” som förbjuder en sådant situation. Jag valde för länge sedan att polisanmäla vad som händer, men polisen har lagt ner fallet. Vi vet inte heller vad för skadestånd kan vi begära. Företaget är också mycket stor och det skrämmer oss mycket då vi vet dem har hur mycket pengar som helst för att anlita dem bästa advokater. Kan Ni rekommendera ett lämplig sätt att agera. Enligt vårt försäkringsbolag, kommer dem inte att betala för advokat om vi inte kontaktar företaget först, så det förekommer en tvist… Mvh, J.B.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel är det givetvis alltid bäst att kontakta en motpart innan man går till domstol. Om din motparten, företaget i detta fallet, går med på dina krav slipper du ju en långdragen domstolsprocess. Under förutsättning att din dotter är upphovsrättsinnehavare till bilderna, alltså att hon skapat dem, så rör det sig om ett upphovsrättsbrott om någon använder bilderna utan hennes tillåtelse. Mitt råd är att du kontaktar en fackman som kan beräkna hur stort skadestånd som skulle kunna utgå på grund av detta upphovsrättsintrånget och att du sedan framställer denna summan som ett krav till företaget. Går inte företaget med på ditt krav så föreligger en tvist och du kan väcka talan vid allmän domstol och då även få ersättning från din rättshjälpsförsäkring. Lycka till!
David AnderssonRådgivare