Preskription

Hej

har fått inkasso krav för en skuld från 1986 som jag ej minns. Denna skuld hade varit i tingsrätten och därefter hos kronofogden . Domen har stämpel 1986 och kronofogden har stämplat 1986 och 1990 på pappret . Har ej fått påminnelser eller begäran om löneutmätning från kronofogden och har bott på samma adress i 13 år . Inkasso har krav för 10000.00 kr + ränta från 1995 d.v.s ca 70000,00 kr till . Är skulden preskriberat ? Vad skall jag göra ? m.v.h

Lawline svarar

Hej,

En skuld preskriberas som huvudregel tio år efter tillkomsten. Preskription innebär att några åtgärder för att driva in skulden med myndighets hjälp inte längre kan vidtagas.

Om långivaren påminner låntagaren om skuldens existens sker ett s.k. preskriptionsavbrott - en ny tioårsfrist börjar då löpa.

Samma effekt uppnås om låntagaren gör en avbetalning eller på något annat sätt erkänner skulden. Det är därför viktigt att inte erkänna en preskriberad skuld, utan att samtidigt framhålla att preskription har inträtt.

Preskription måste påtalas av låntagaren för att få effekt. Om exempelvis ett mål tas upp i tingsrätten eller av Kronofogden får inte dessa instanser själva beakta preskriptionen, om inte låntagaren invänder om att fordran är preskriberad.

Enligt omständigheterna i din fråga verkar mer än tio år ha gått sedan du sist påmindes om skulden. Detta gör att du bör kontakta inkassobolaget och bemöta det nuvarande kravet med en invändning om preskription.

Preskriptionslagen hittar du http://lagen.nu/1981:130

Med vänlig hälsning

David KarlssonRådgivare