FrågaEKONOMIÖvrigt21/10/2005

Hur ska jag välja mitt pensionssparande?

Nu för tiden finns det så många alternativ att välja på för pensionssparande. Vad bör man egentligen tänka på när man ska välja individuellt pensionssparande? Vilka delar består pensionen av?

Lawline svarar

Det svenska pensionssystemet består av tre delar och du kan påverka alla själv. Första delen är den allmänna pensionen som du får av staten. Du tjänar in den under tiden som du jobbar, studerar, har små barn eller gör lumpen. Pengarna i den allmänna pensionen placeras i fonder och om du vill kan du själv välja vilka fonder du vill ha. För att se ditt innehav eller förändra det så kan du besöka Premiepensionsmyndigheten genom att klicka http://www.ppm.nu . Andra delen består av tjänstepension som också de flesta får genom sitt jobb. Det handlar ofta om stora summor under en livstid och du kan själv välja var du vill placera din tjänstepension. Du kan välja mellen en traditionell försäkring eller en fondförsäkring. Det är viktigt att jämföra de olika alternativen. En fondförsäkring är framför allt lämplig för dig som är intresserad och vill vara med och aktivt påverka medan en traditionell försäkring är tryggare och garanterar en viss räntesats. Sista och tredje delen består av privat sparande och här bestämmer du helt och hållet själv. Du väljer sparform och du väljer belopp som du vill spara. Det är alltid bra att spara varje månad, även om det är en liten summa, än att sätta in ett engångsbelopp. Förutom att välja mellan en traditionell försäkring och fondförsäkring kan du även välja individuellt pensionssparande (IPS) genom din bank. Fördelen med dessa tre alternativ är att de är avdragsgilla i din deklaration och du betalar först skatt när du tar ut pengarna. För i synnerhet yngre människor kan det vara lämpligare att månadsspara i en sedvanlig aktie- och eller räntefond. Slutligen kan jag säga att det är ditt intresse, din förmåga att månadsspara samt din ålder som styr. Det är inte säkert att det lönar sig att aktivt placera utan det kan vara bättre med att välja en gång (eller att inte välja alls) - även om det ofta blir ett bättre utfall om man håller en någorlunda uppsikt över sin pension.
Andreas TörnbladRådgivare