Preskribtionstider

Hej

Kan Krf kräva in en fordran som är 16 år! gammal? MVH/Anna

Lawline svarar

Hej Anna och tack för ditt mail!

Det framgår inte vad det är för typ av fordran, om det är du som konsument det gäller eller om du kanske har köpt en vara av en annan privatperson och därför inte agerat konsument. Jag redogör därför för båda möjligheterna.

Preskriprionstiden gentemot konsumenter är tre år om fordringen avser en vara, tjänst "eller annan nyttighet" som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit en konsument, detta framgår av Preskriptionslagens 2 §.

Preskriptionstiden för fordringar som ej rör konsumenter är däremot 10 år, detta enligt Preskriptionslagens 2 §.

Enda möjligheten för Kronofogdemyndigheten att kräva in en 16 år gammal skuld är om det har skett preskriptionsavbrott minst en gång var tredje alternativt tionde år beroende på din position enligt ovan. Ett sådant har skett om den som du har skulden hos alternativt någon å dennes vägnar har kontaktat dig för att påtala att skulden fortfarande finns kvar, Preskriptionslagen 6 §.

Om så skett finns det inget hinder för någon att kräva in en så gammal skuld. Om så inte skett är dock skulden preskriperad och någon betalningsskyldighet föreligger ej. Påtala detta för Kronofogden för att få skulden avskriven.

Om du själv vill gå in och läsa de lagrum jag här angivit finns dessa tillgängliga på lagen.nu.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Rådgivare