FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/03/2006

Provanställning och vikariat

Hej, jag håller på att söka jobb och undrar över tre små saker: Är det tillåtet att provanställa folk på nio månader? Vad krävs för att et vikariat ska vara tillåtet? Kan vikariatet gå över till en fast anställning?

Lawline svarar

Provanställning får högst vara sex månader, se 6 § LAS (http://lagen.nu/1982:80 ). Det är således inte tillåtet med en provanställning om nio månader. För att ett vikariat ska vara tillåtet krävs att arbetsgivaren kan visa vem arbetstagaren vikarierar för eller att vikariatet sker i avvaktan på att en ledig befattning tillsätts. Det som alltså inte är tillåtet är s.k. anonyma vikariat, dock gäller det undantag från detta under semesterperioder då en vikarie får ersätta olika semesterlediga arbetstagare. Det finns inget hinder mot att en arbetstagare har flera på varandra följande (korrekta) vikariat men om denne har varit anställd hos samma arbetsgivare som vikarie i sammanlagt mer än tre år under de senaste fem åren ska anställningen gå över till en tillsvidareanställning, se 5 § LAS. Då ska man automatiskt få en fast anställning när 5 år från den första dagen man anställdes som vikarie har fallit in. Mvh
Anna BergmanRådgivare