Preskriptionstid för konsument

Fick kravbrev i veckan från inkasso.

Kravet gäller en 15 år gammal skuld till ett företag som levererade varor till mig privat. Jag inte hört något om skulden på 6-7 år. Faller den under preskribtionslagen?

Lawline svarar

Hej,

Enligt vad jag kan utläsa ur frågan faller situationen under 1 § preskriptionslagen (1981:130).

Tioårig preskriptionstid gäller som huvudregel enligt svensk rätt, vilket följer av 2 § första stycket preskriptionslagen.

I frågan anges att varorna levererades till Dig privat. Du kan i det fallet eventuellt anses som konsument om varorna sålts till Dig för huvudsakligen enskilt bruk. Har du inte hört något under sex eller sju år anses skulden preskriberad enligt 2 § andra stycket preskriptionslagen. Preskriptionstiden är då tre år.

Preskriptionslagen hittar Du http://lagen.nu/1981:130

Vänligen

Carl Johan FahlanderRådgivare