Preskription av fordringar i näringsverksamhet

2002 gick vårt HB i konkurs och vi är solidariskt skyldiga till att betala de fakturor som skulle betalas. Nu ringde inkasso (april 2008) och krävde in en massa pengar. Jag sa att jag inte sett några brev från dom och aldrig haft kontakt. Är det preskriberat?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Då det rör sig om fordringar mellan två näringsidkare inträffar preskription efter tio år om inget preskriptionsavbrott görs (2 § preskriptionslagen). Du har här invänt att något preskriptionsavbrott inte har skett, detta saknar dock betydelse då de tio åren ännu inte har passerat.

Med Vänlig Hälsning

Simon CarlssonRådgivare