FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/04/2006

Skuld till försäkringskassan

Hej jag har en skuld till försäkringskassan sedan ca 10 år tillbaka. Jag har fått höra genom en bekant att preskribtionstiden för sådana skulder är 5 år, och att F-kassan dessutom inte för lägga på någon ränta. Min fråga är: stämmer dessa fakta? Skulden avser underhåll som jag inte hade en aning om att jag skulle betala för mina barn efter separationen. Helt plötsligt, en dag, något år efter separationen kom skuldbeskedet. Tacksam för all hjälp jag kan få /toni Rotini

Lawline svarar

De allmänna preskriptionsreglerna som återfinns i Preskriptionslagen stadgar en tioårig preskriptionsfrist. En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten oberoende av dess förfallodatum. De allmänna reglerna i Preskriptionslagen är dock subsidiära till eventuell speciallagstiftning. Om det finns särskilda preskriptionsregler för en viss typ av fordran i en annan lag gäller de reglerna framför Preskriptionslagen. Förutsatt att dina skulder regleras av Preskriptionslagen eller av någon annan lag som stadgar en kortare frist än de allmänna 10 åren torde de vara preskriberade. Dock finns det regler om preskriptionsavbrott som måste beaktas. Att en preskriptionstid avbryts innebär att en ny preskriptionstid börjar löpa från och med avbrottet, det tar således längre tid för preskriptionen att inträda. Exempel på preskriptionsavbrott är att gäldenären (den som skall betala fordran) utfäster betalning, erlägger ränta eller på annat sätt erkänner fordringen gentemot borgenären (den som har rätt att kräva fordran). Borgenären kan avbryta en löpande preskriptionstid genom att framställa skriftliga krav som kommer gäldenären tillhanda eller genom att inleda någon form av rättsligt förfarande där fordran åberopas.
Rådgivare