FrågaEKONOMIÖvrigt29/10/2005

Bostadslån trots betalningsanmärkningar?

Hej! Jag är medlem i en nybildad Bostadsrättsförening och fått erbjudande om att köpa bostaden. Nu har jag ett antal betalningsanmärkningar, men hört av juridiskt kunnig att det finns finansbolag som lånar ut till bostadsrätt med just denna som enda säkerhet. Kan ni tipsa mig om dessa och hur jag kontaktar dem ?Tack på förhand Mikael

Lawline svarar

Ja, det stämmer att det finns flera finansbolag som lånar ut till bostadsrätt och utan säkerhet dessutom - t ex Ikanobanken. Det finns även de som kräver bostadsrätten i säkerhet. Dessvärre gör samtliga seriösa lånegivare en kreditupplysning på dig och där framgår dina betalningsanmärkningar. Med andra ord spelar det inte så stor roll om du nyttjar bostadsrätten som säkerhet eller ej. Det som sätter käppar i hjulet är dina betalningsanmärkningar. Det jag rekommenderar dig att göra är att gå in med bostadsrätten som säkerhet, berätta för lånegivaren om din fasta anställning som jag förutsätter att du har samt att övertyga din lånegivare om att du har god betalningsmoral, att du kanske bara missat en eller två betalningar på grund av ren glömska eller familjeförhållanden. Det är här en fördel att du har en bra bankkontakt sen en tid tillbaka eller att du blir helkund hos någon bank och på så vis kan övertyga dem om din ljusare framtid - utan betalningsanmärkningar.
Andreas TörnbladRådgivare