FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/05/2006

Störningar i bostadsrätt

Hej! Jag bor i ett väldigt lyhört 20-talshus och har en granne som bara är vaken på nätterna. Hans köksfläkt sitter på andra sidan min sovrumsvägg och slås av och på hela nätterna. Dessutom är det 3-4ggr i veckan massa folk som festar och spelar musik. Jag kan inte ens sova med öronproppar. Har bett honom låta bli fläkten på nätterna. Min ordförande har kommit över på natten för att lyssna och diskuterat med honom åtskilliga gånger, men han verkar inte fatta. Dessutom har grannen på motsatt sida fått en ljudisolerad vägg byggd av Äntligen Hemma..Nu säger min förening att de tyvärr inte kan hjälpa mig mer..Jag får bekosta en egen vägg eller flytta!?!? Är detta verkligen möjligt? Ska vi som blir störda bygga in vår hänsynslöse granne? Har pågått i 6 månader nu!

Lawline svarar

Hej! Den lag som är tillämplig är bostadsrättslagen (1991:614). Där stadgar bland annat i 7 kap 9 § att bostadsrättshavaren, din granne i detta fall, ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som försämrar bostadsmiljön i sådan grad att det inte skäligen kan tillåtas. Vad som exakt menas med detta är naturligtvis svårt att säga då bedömningen ska göra utifrån vad som allmänt uppfattas som störningar man måste tåla i ett flerfamiljshus. Någon speciell hänsyn till känsligare personer tas inte dock inte. Det kan dessutom finnas ytterligare inskränkningar i bostadsrättsföreningens stadgar som de boende har att rätta sig efter. Utifrån din berättelse tycks det dock vara fråga om sådana störningar som enligt min bedömning inte kan anses accpetabla. Om någon bryter mot dessa bestämmelser, som din granne tycks göra, ska föreningen ge bostadsrättshavaren en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör. Dessutom ska socialnämnden underrättas om störningarna. Har detta gjorts men störningarna ändå fortsätter har föreningen rätt att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning enligt 7 kap 18 § punkt 5. Om bostadsrättshavaren dock rättar sitt beteende innan föreningen sagt upp avtalet har denne rätt att bo kvar. Med vänliga hälsningar
Rådgivare