FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/04/2006

Ansvar för vattenskada i bostadsrätt

Hej Jag bor i en bostadsrätt. För några dagar sen körde jag min tvättmaskin som står i köket. Det gick hål på slangen utan att jag märket det för jag satt i ett annat rum med dörren stängd. Det sprutade massor med vatten ut ur slangen till följ med att de som bodde i lägenheten under fick fullt med vatten i sitt kök då de droppade från deras tak. Dock hade jag slarvat lite med min tvättmaskin då jag några dagar tidigare hade bytt ut en del i den och glömt att sätta på baklocket och följden var att trumlaren körde mot slangen vilket gjorde att det gick hål på den. Det hade inte gått hål på slangen om jag hade satt dit bakpartiet på tvättmaskinen så det var ju lite mitt eget fel att det gick hål på den. För övrigt hade jag heller ingen droppskyddsbacke under tvättmaskinen (det hade dock inte gjort någon skillnad eftersom vattnet sprutade åt alla håll och kanter). Frågan är nu är jag skyldig att betala för allt eller är det bostadsrättsföreningen som ska betala eller mitt eller bostadsrättrsföreningens försäkringsbolag?

Lawline svarar

Hej, Bostadsrättslagen (1991:614) (BRL) är tillämplig i ditt fall. Enligt 7:4 BRL är föreningen sedan tillträde medgetts skyldig att hålla lägenheten, marken och huset i gott skick, i den mån ansvaret inte vilar på bostadsrättshavaren. Bostadsrättshavarens (alltså ditt) ansvar regleras i 7:12 BRL. I 7:12 BRL 3 st. 1 p. stadgas att för reparationer på grund av vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren om skadan uppkommit genom hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse. Som du beskrivit den inträffade händelsen är min tolkning att vattenskadan uppkommit på grund av din vårdslöshet eller försummelse, och det är alltså du som svarar för reparationen. Huruvida du kan få ersättning ifrån ditt försäkringsbolag beror av hur ditt försäkringsavtal ser ut. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare