FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/06/2006

Vad omfattas av samäganderätt till en fastighet?

Min syster och jag fick 1/3-del av en jordbruksfastighet i gåva av vår far. Samägandeavtal finns som reglerar skötsel och underhåll av vissa byggnader på fastigheten. Vad gäller för inventarier som fanns på fastigheten vid gåvotillfället, i detta fall en veterantraktor. Kan någon av oss sälja denna utan samtycke från de övriga delägarna?

Lawline svarar

In dubio, d.v.s. i brist på omständigheter som pekar på att er far önskat att något annat förhållande skulle råda (något ni är bättre skickade att svara på än jag), får det nog anses vara så att även traktorn och övrigt lösöre på fastigheten vid gåvotillfället omfattas av samäganderätt. Enligt 2 § lag om samäganderätt krävs samtliga delägares samtycke för förfoganden över det samfällda godset, med undantag för åtgärder som måste vidtas skyndsamt för godsets bevarande. (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1 .) Om du känner att du vill komplettera din fråga med ytterligare omständigheter får du gärna höra av dig igen. Vänligen
Joel LaackRådgivare