Parkeringsböter på hyrbilar

Hej, tack för en bra sida! Måste tysk medborgare m svensk skyltad (hyr)bil som får p-bot i sverige betala boten? Tysken hävdar att han ej behöver bet pga att det finns ej "any law envorcement agreement between sweden and germany and no existance of a bilateral convention regard. the execution of foreign fine". Vem har rätt? Och lagrum, finns det? Tusen tack!

Lawline svarar

Hej!

Ansvarig för att parkeringsböter betalas är i första hand den som äger bilen, i det här fallet hyrbilsföretaget. Alla som hyr ut bilar kommersiellt har lagt in ett avtalsvillkor om att parkeringsböter ska betalas av den som hyr bilen eller att uthyraren har rätt att kräva in vad han har betalat i parkeringsböter från den som hyr bilen. Hyrbilsföretaget kommer alltså med stöd av avtalet kunna driva in parkeringsböterna i Tyskland. Eftersom Tyskland är ett EU-land är det inga som svårigheter att ta tvisten till tysk domstol om det skulle vara nödvändigt.

Sannolikt finns det ett kreditkortsföretag med i kedjan och ordningen blir i så fall att parkeringsbolaget eller vägverket kräver hyrbilsföretaget, hyrbilsföretaget debiterar kreditkortet och kreditkortföretaget får göra sig besväret att kräva in pengarna. I vilket fall som helst kommer slutnotan att hamna hos felparkeraren oavsett varifrån han kommer. Några lagrum är svårt att ge då tysken är betalningsskyldig på grund av avtalet och inte direkt till parkeringsbolaget eller vägverket.

Vänlig hälsning

Gustaf LidegranRådgivare