FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/05/2006

Betalning av restskuld till fel borgenär

Hej jag har köpt en bil på avbetalning hos en bilfirma. Efter några månader betalade jag hela restskulden till bilfirman enligt avbetalningskontraktet. Det värsta är att banken kräver mig nu på restskulden eftersom bilfirma pantsatte avbetalningskontraktet mina frågor är: kan jag göra invändning mot banken?vad är det för typ av skuldebrev jag hade hos bilfirman? Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns två typer av skuldebrev, enkla och löpande. För att det skall vara fråga om ett löpande skuldebrev skall det vara ställt till "innehavaren" eller "viss man eller order". Enkelt skuldebrev är det fråga om när skuldebrevet är ställt till viss man. I ditt fall är det dock troligt att det är fråga om en vanlig fordring. Reglerna är då desamma som för enkla skuldebrev då dessa tillämpas analogt vid fordringar i allmänhet. Detta innebär att skuldebrevslagens 3 kap blir tillämpligt. I och med att bilfirman har pantsatt fordringen har den överlåtits till banken (jfr 10, 27 §§). När du betalade restskulden till bilfirman efter att fordringen pantsattes betalade du således till fel borgenär. 29 § skuldebrevslagen reglerar betalning till fel borgenär. Där stadgas att betalning till fel borgenär är giltig om gäldenären (dvs Du) inte visste att överlåtaren inte var behörig att ta emot betalningen. Alltså har du betalat med befriande verkan till bilfirman om du inte visste om eller hade skälig anledning att misstänka att fordringen var pantsatt.
Christina WeilanderRådgivare