FrågaÖVRIGTPUL/GDPR21/08/2017

7-årings uppgifter spreds via försäkringshandläggare

Hej.

Min 7åriga son fick diagnosen Diabetes typ 1 21/12-16. Hela resan med försäkringsbolaget gick smidigt och tillfredsställande, fram tills nu.

Vi bestämde oss för att placera sonens pengar i en fond hos försäkringsbolaget. Tillsammans med handläggaren skrev vi ett brev till överförmyndaren i staden för att detta skulle bli verklighet, allt gick bra.

Min kollega har också ett ärende hos samma bolag då deras son har en bokstavskombination och skall placera pengarna på liknande sätt.

När dom i fredags fick sitt personliga brev som skall skickas vidare till överförmyndaren stod våran sons namn på flertalet ställen.

Dom har alltså använt våran sons brev som mall och ej tagit bort hans namn.

Är inte detta ett sekretess brott utav dess like? Vad skall vi göra? Hur många föräldrar sitter med ett sådant brev? Hur går vi tillväga?

Ett telefonmöte med handläggarnas chef är bokat i morgon tisdag. Uppskattar all hjälp vi kan få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Beklagar insjuknandet, har själv typ 1-diabetes och kan försäkra er om att det blir mycket lättare med tiden. Självklart har handläggaren gjort fel. Uppgifterna som ni angivit om er son är skyddade av 9 § personuppgiftslagen. Att sprida dem vidare kan medföra skadestånd enligt 48 §, vilket du bör kräva av den du ska prata med imorgon. Om hen vägrar betala ut skadestånd så bör du gå till tingsrätten med det. Mer info om hur du lämnar in en stämningsansökan finner du här. Det kan vara en god idé om det kommer till detta att ta hjälp av vår juristbyrå. Mer info om detta här.

Lycka till och tveka inte att höra av dig till oss igen i framtiden! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare