FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2006

Tjänstledighet för studier

Jag jobbar heltid som säljare och är fastanställd i en butik. Jag är 24 år och Vill börja plugga till hösten. Därför vill jag ta tjänstledigt i ett år. Får man enligt svensk lag ta tjänstledigt? Min arbetsgivare sa att jag var tvungen att säga upp mig om jag vill börja plugga.

Lawline svarar

Det finns ingen allmän rätt till tjänstledighet, utan de fall som enligt lag ger rätt till tjänstledighet är föräldraskap, vård av närstående, studier och start av egen verksamhet. Rätten för tjänstledighet avseende studier regleras i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för studier http://lagen.nu/1974:981. För att en anställd skall ha rätt till ledighet för studier skall han/hon ha varit anställd hos arbetsgivaren i fråga de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. Avser studierna en facklig utbildning faller dock detta krav om viss anställningstid. Arbetsgivaren kan alltså inte neka en ledighet för studier och får definitivt inte begära den anställdes uppsägning på grund av dennes begäran om ledighet. Det arbetsgivaren kan göra är att skjuta upp ledigheten till senare, dock inte längre än två år. Om arbetsplatsens styrs av ett kollektivavtal måste arbetsgivaren, om han/hon vill skjuta upp ledigheten längre än sex månader, även ha fackets godkännande för detta. Mvh
Lorraine SauvyRådgivare