FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/11/2005

Ersättning vid felaktigt frihetsberövande.

Jag undrar om jag har rätt till någon ersättning för att jag varit frihetsberövad i tre dygn. Jag greps för ett brott som jag senare frikändes ifrån. Hur gör man?

Lawline svarar

Ja, du har rätt till ersättning. Ersättning på grund av ett felaktigt frihetsberövande regleras i en särskild lag som heter lag (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder. I lagen stadgas rätt till ersättning om man sitter anhållen för att man är misstänkt för ett brott i minst 24 timmar och sedan frikänns. Om du inte anhölls kan du ändå få ersättning om beslutet att frihetsberöva dig vilade på felaktiga grunder. Du ska ansöka om ersättning hos justitiekanslern (JK) eller rikspolisstyrelsen (RPS) beroende på omständigheterna bakom ditt frihetsberövande. Om du anhölls eller häktades för brottet ska du kontakta JK, men om du blev gripen, inte anhållen, ska du kontakta RPS.
Oscar BjörkmanRådgivare