FrågaEKONOMIÖvrigt26/07/2009

Tid för indrivning av skuld

Jag undrar hur läng jag måste vänta på en överklagan ? jag har gjort på en skuld. Har överklagat en skuld som jag inte vet vad den avser. Har begärt att få deras fodran styk från dom. så jag kan se vad den avser. Har väntat i över 6 mån har inte kommet något svar från dom än. Vad säger lagen finns det något tids rymd, inom vilken tid dom måste svar på en sådan til mig för att skulden skall vara aktiell för indrivning, kan dom vänta hur läng som helst. tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tyvärr har borgenären till din skuld tio år på sig att kräva ut den fordran han har gentemot dig eventuellt tre år beroende på om det är ett näringsidkar – konsument förhållande eller ej, se 2 § PreskL. Denna tid förlängs även när de påminner dig om denna skuld eller att du på något sätt erkänner att fordran existerar 5§ PreskL. Dock kan det faktum att de inte styrker sin fordran och du inte vet vad den avser peka på att det är en falsk fordran som något företag skickar ut i hopp om att du inte skall ifrågasätta, utan bara betala för att slippa krångel. Preskriptionslagen (1981:130), Preskl hittar du https://lagen.nu/1981:130 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare