Svart resp. vitt hyreskontrakt

Hejsan!

Jag har en fråga ang att hyra bostadsrätt i andra hand. Vad är skillnaden specifikt på ett "vitt" vs "svart" kontrakt? Om vi bara skriver ett papper handskrivet, är detta då ett kontrakt som håller vid eventuell tvist?

Enligt ägaren till bostadrätten som jag har hyrt så har hyresgästföreningen i huset godkänt oss och det ska tydligen finnas papper på detta, som jag dock aldrig har sett eller skrivit under. Det enda jag skrivit under är som sagt detta handskrivna papper.

Nu är det så att en av grannarna är mkt hotfull och jag kan inte bo kvar pga detta. Jag har tre månader kvar att bo i lägenheten. Om jag flyttar ut nu, vad kan det få för konsekvenser rent juridiskt..? Jag anser att grannens hot är förmildrande omständigheter, men sådant kanske inte finns när man pratar om att hyra bostad?

Ägaren till bostaden säger att "du ska inte tro att bara för att du flyttar ut så är alla problem lösta för din del". Vad har han att komma med?

Hemskt tacksam för svar!

Lawline svarar

När man pratar om ett hyra en bostadsrätt vitt respektive svart, så innebär svart att man inte har fått uthyrningen godkänd av fastighetsägaren/hyresgästföreningen (när det är fråga om en hyresrätt gäller att man måste ha fått tillstånd av hyresvärden eller hyresnämnden). Det finns inga formkrav för ett hyresavtal, det enda som står i HL är att ett hyresavtal skall vara skriftligt om hyresvärden eller hyresgästen ber om det 2 § HL (= 12 kap. JB), se https://lagen.nu/1970:994. Ert handskrivna kontrakt kommer att gälla vid en ev. tvist. Jag skulle tro att din hyresvärd har visat ert kontrakt för hyresgästföreningen i huset som då har godkänt uthyrningen. Det är alltså såvitt jag kan se fråga om ett vitt hyreskontrakt.

Om du vill flytta måste du beakta uppsägningstiden enligt hyreslagen. Som jag uppfattar det har ni en förutbestämd hyrestid som det är tre månader kvar på. Enligt 4 § HL skall ett hyreskontrakt som är för bestämd tid sägas upp tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet (vilket det verkar vara enligt de uppgifter du har lämnat). Så en uppsägning kommer med andra ord i detta fall inte att förkorta den tid du är betalningsskyldig för. Om du flyttar nu kommer du ändå att vara betalningsskyldig för de resterande tre månaderna. Hyresvärden kommer då ha en fordran på dig i två år. För att du ska behöva betala krävs att din hyresvärd gör fordringen gällande mot dig under dessa två, detta kan han t.ex. göra genom att gå till domstol. Efter två år preskriberas fordran. Mitt tips till dig är att anmäla den hotande hyresgästen till fastighetsägaren (och om det är riktigt allvarligt till polisen) och att betala resterande tre månadshyror.

Lycka till! Med vänlig hälsning,

Frida HenkowRådgivare