FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/04/2006

När anses äganderätten övergått till ny ägare?

Vilket datum anses en fastighet vara förvärvad om den har tillskiftats en make genom ett bodelningsavtal? Uppgiften behövs ska fyllas i allmänna självdeklarationen. Bodelningsavtalet är endast signerat av parterna 2 mars resp. 21 mars och därefter inlämnat till tingsrätten. (Lagfart beviljades först i juni.)

Lawline svarar

Vad gäller fastighetsskatten övergår normalt äganderätten vid datumet för köpekontraktet. Om till exemple en person ägt en fastighet t.o.m.5 feb 2005 ska han betala 45/365 av skatten. Samma sak borde gälla vid bodelning, d.v.s. äganderätten övergår vid datumet för undertecknandet av bodelningsavtalet. I ditt fall borde det vara den 21 mars.
Michael WittingRådgivare