FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/06/2006

Uthyrning av samägd fastighet

Hur ser ett hyreskontrakt ut när man skall hyra ut ett hus när man är två ägare?

Lawline svarar

I detta fall krävs båda ägarnas samtycke till uthyrningen. Detta framgår av 2 § lag om samäganderätt. (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1 .)Ägarförhållandena bör därför klart och tydligt framgå av avtalet. Enklast är helt enkelt att klarlägga detta skriftligt i avtalet, att huset alltså ägs av två personer, och att dessa båda sedan skriver under själva kontraktet. Jag kan inte nog understryka vikten av att alltså skriftligen inta detta i själva hyresavtalet. Nöj er alltså inte med att bara nämna det muntligen eller att upprätta en separat handling: allt i ett och skriftligen. Vänligen
Joel LaackRådgivare