FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2008

Gäller muntliga avtal vid köp av sommarbostad?

3 parter äger en gemensam sommarbostad. 2 ägare ska köpa ut den 3:e. Parterna har varit överens om priset 2 gånger, muntligen. Dock ändrar sig 3:e parten innan kontrakt hinner skrivas och protokoll skrivas på och vill ha nytt möte igen....det hinner inte gå mer än 24 timmar före det muntliga avtalet bryts. Får den 3:e parten lov att bryta muntligt avtal?

Lawline svarar

Vid köp av fast egendom (sommarbostad) gäller enligt JB 4:1 att det måste vara ett skriftligt avtal för att vara giltigt, se https://lagen.nu/1970:994. (Det är bara vid köp av lös egendom som muntliga avtal gäller.)
Frida HenkowRådgivare