FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/11/2008

Tjänstledighet, - hur lång tid i förväg ska man begära?

Hej! Jag har blivit antagen på en utbildning med start januari 2009. Jag behöver lite betänketid innan jag tar beslut om att börja på utbildningen. Hur långt innan måste jag begära tjänstledigt av min arbetsgivare? Han är informerad om situationen.

Lawline svarar

Hej, Rätten för tjänstledighet avseende studier regleras i studieledighetslagen, https://lagen.nu/1974:981. Lagen uppställer ingen regel som exakt anger hur lång tid i förväg den anställde ska begära studieledighet, utan teoretiskt kan Du begära tjänstledigt dagen innan dina studier inleds . Arbetsgivaren kan inte heller hindra den anställde från att ta tjänstledigt för studier om lagens krav är uppfyllda. Däremot har arbetsgivaren möjlighet att skjuta upp ledigheten till senare, dock inte längre än två år. Om arbetsplatsens styrs av ett kollektivavtal måste arbetsgivaren, om denne vill skjuta upp ledigheten längre än sex månader, även ha fackets godkännande för detta. Därför brukar det rekommenderas att man begär tjänstledigt minst sex månader innan skolstart, om arbetsgivaren skulle välja att använda sig av sin rätt att skjuta upp tjänstledigheten. I vilket fall som helst bör man anmäla att man önskar studieledighet så snart som möjligt och bör ange vad studierna avser och hur länge man skall vara ledig. Om Din arbetsgivare är informerad om situationen borde han kunna planera utifrån din eventuella bortavaro redan nu, vilket gör risken att han väljer att skjuta upp din ledighet mindre, men jag råder Dig att bestämma dig så snart som möjligt så att Du har så stor chans som möjligt att få tjänstledigheten så snart som möjligt! Med vänlig hälsning
Joanna DrewertRådgivare