FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/06/2006

Avtalsdissens - gäller tillägg före tryckt text?

Köpte en 6 månader gammal hund av uppfödare den 25 maj, skrev i avtalet en tilläggspunkt att "Prövotid" 1 månad. Om hunden ej trivs med oss köpare, får han återgå till säljaren som ger köpeskillingen åter till köparen. Längre ner på köpeavtalet fanns förtryckt att återköpskostnaden för maximalt uppgå till 75% av den ursprungliga köpesumman i detta avtal. Är det inte så att eftersom vi gjort ett tillägg så är det det som ska gälla före det som stod där sedan tidigare? Uppfödaren vill endast ge oss 75% av summan tillbaka och tycker att det har gått för kort tid av prövotiden, vad ska jag göra? Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Först kan jag konstatera att det som står i avtalet gäller oavsett om det är ett tillägg eller inte. Ett tillägg kan dock gälla före tryckt text om de kolliderar med varandra. I detta fallet torde det vara svårt för dig att hävda att du skall få hela köpeskillingen tillbaka eftersom det finns en sådan klausul i avtalet som ganska tydligt säger att endast 75 % av köpeskillingen betalas tillbaka om köpet hävs. Det du måste göra är att visa att ni kommit överens om att prövotiden inte omfattas av "75 %" klausulen. Det föreligger dock en hel del bevissvårigheter då det verkar som om ni inte skriftligt avtalat om detta. Kan du visa att partsviljan vid avtalets ingående varit att hela köpeskillingen skall återgå om köpet hävs inom en månad har du en chans att få din vilja igenom. Att det gått för kort tid av prövotiden för att köpet skall kunna hävas är svårt att avgöra då detta inte verkar vara reglerat i det avtal ni slöt med varandra. Man måste helt enkelt tolka innebörden av "1 månads prövotid". Det är inte helt lätt för mig att göra en sådan bedömning då jag inte vet vad som sagts mellan parterna och vad som exakt står i kontraktet, men det torde ändå vara så att det betyder att ungefär en månad skall gå innan köpet skall kunna gå tillbaka. Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare