FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/05/2006

Vägran att visa upp innehåll i väska i butik

En ICA-butik som jag brukar handla hos har börjat be om att få kolla igenom min ryggsäck i kassan. Har de rätt att kräva att jag ska göra det eller kan de hindra mig från att handla om jag vägrar? Spelar det någon roll om de aviserar det före jag går in i butiken?

Lawline svarar

Hej! Din fråga är både rolig och intressant för mig som blivande jurist. Det är ett mycket aktuellt problem, och rättsläget är som följande: Du har ingen som helst skyldighet att visa upp innehållet i väskan om du blir tillfrågad, vare sig för butiks- eller vaktpersonal. Du har inte heller någon skyldighet att stanna kvar för att invänta polis, och de kan inte tvinga dig till detta. Om polis kommer krävs att du är skäligen misstänkt för brott för att polisen skall ha rätt att kroppsvisitera dig(titta i någons stängda väska är en form av kroppsvisitation). Det har dock godtagits att polisen kroppsvisiterat en person, när enda grunden för misstanke varit att personen hade vägrat öppna väskan först för varuhuspersonal, och sedan för polis. Polisen har alltså med andra ord rätt att titta i din väska. Angående om de får hindra dig från att handla, är det en besvärlig juridisk balansgång, och jag skulle nog med stor osäkerhet vilja säga att affären har rätt att handla med vem den vill, m.a.o. är den också fri att vägra låta någon handla i butiken. Affären är ju ett privaträttsligt rättssubjekt, och har rätt att sluta avtal med vem den vill. Däremot kan man ju argumentera med rent sunt förnuft mot just den sortens ställningstaganden från en livsmedelsbutiks sida. Vad avser din sista fråga så spelar det ingen roll för ovanstående bedömning när eller hur affären aviserar sin inställning. Lycka till! Mvh
Rådgivare