Vem ansvarar för yttrandefrihetsbrott i radio?

Hej

Jag undrar en fråga som jag tror handlar om yttrandefrihetsgrundlagen.

Vem är den avsvariga om en radiopratare i en webbradio säger något som kan tolkas som ofredande eller hot. Är det personen som sänder ut materialet till olika personer på servrar eller är det radioprataren som blir ansvarig för lagbrottet?

Lawline svarar

Enligt 6 kap. 1 § Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) ligger ansvaret för yttrandefrihetsbrott i ett radioprogram på den ansvarige utgivaren. Har en ställföreträdare inträtt som utgivare är han ansvarig.

För vissa direktsända program, exempelvis program som består i direktsändningar av dagshändelser eller av gudstjänster, kan dock den som skall utse ansvarig utgivare besluta att var och en som framträder i programmet själv skall svara för yttrandefrihetsbrott som han begår (se 3 kap. 2 § Tillämpningslagen 1991:1559)

YGL hittar du http://www.lagen.nu/1991:1469

Mvh

Andreas HeedRådgivare