FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/06/2006

Överlåtelse av bostadsrätt - krav på medlemskap

Kan jag överlåta min bostadsrätt till min dotter som är myndig utan föreningens vetskap? Eller måste dom godkänna henne först? Rimligtvis borde jag kunna skriva över bostadsrätten på henne utan något godkännande, inga betalningsanmärkningar eller dylikt har hon

Lawline svarar

Hej! Bestämmelser om överlåtelse av bostadsrätt återfinns i 6 kap. Bostadsrättslag (1991:614) [ se http://lagen.nu/1991:614#K6 ]. Av intresse i detta sammanhang är även reglerna om rätt till medlemskap vid övergång av bostadsrätt i 2 kap. samma lag [ se http://lagen.nu/1991:614#K2 ]. I det följande avser alla lagtexthänvisningar nämnd lag, om intet annat särskilt anges. En överlåtelse av bostadsrätt är, liksom överlåtelse av fastighet, underkastad formkrav. En förutsättning för att du skall kunna överlåta bostadsrätten till din dotter är sålunda att ni upprättar ett överlåtelseavtal, vars innehåll uppfyller formföreskrifterna i 6 kap. 4 § 1 st. Överlåtelseavtalet – oavsett om det handlar om köp, byte eller gåva - skall avfattas skriftligen och handlingen måste undertecknas av både dig och din dotter (6 kap. 4 § 1 st.). Överlåtelseavtalet måste därtill innefatta uppgift om den lägenhet som avtalet avser samt ett pris. Utifall att överlåtelsehandlingen inte uppfyller nämnda formföreskrifter föreligger ett formfel, vilket medför att överlåtelsen är ogiltig (6 kap. 5 § 3 st. BRL). I din fråga ställer du dig undrande till om bostadsrättsföreningen måste få kännedom om och lämna sitt godkännande till överlåtelsen. Svaret på denna fråga är att din dotter inte kan överta bostadsrätten utan att ha antagits som medlem i bostadsrättsföreningen, varför en överlåtelse inte kan ske utan bostadsrättsföreningens medverkan. I 6 kap. 1 § 1 st. föreskrivs nämligen att när en bostadsrätt har överlåtits från en bostadsrättshavare till en ny innehavare, får den senare utöva bostadsrätten endast under förutsättning att han eller hon är eller antas till medlem i bostadsrättsföreningen. En överlåtelse av bostadsrätt, som i och för sig uppfyller nämnda formföreskrifter, blir alltså giltig först i och med att förvärvaren beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen (6 kap. 5 § 1 st.). Motsatsvis innebär detta att överlåtelseavtalet saknar giltighet, om den vartill bostadsrätten överlåtits vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen. Beslut om att anta din dotter som medlem i bostadsrättsföreningen fattas av dess styrelse (2 kap. 1 § 1 st.). Medlemskap kan inte nekas utan välgrundade skäl härför. Bostadsrättsföreningen får enligt lagtextens ordalydelse inte vägra din dotter medlemskap om de villkor för medlemskap som föreskrivs i föreningens stadgar är uppfyllda och bostadsrättsföreningen skäligen bör godta henne som bostadsrättshavare (2 kap. 3 § 1 st.). Med uttryckssättet ”skäligen bör godta” förstås bl.a. att bostadsrättsföreningen kan kräva av din dotter att hon har en tillräckligt ordnad ekonomi för att kunna fullgöra sina ekonomiska förpliktelser gentemot bostadsrättsföreningen. Av rättspraxis framgår vidare att bostadsrättsföreningar inte skäligen bör godta en person som medlem, om denne har för avsikt att omedelbart sälja bostadsrätten för att uppnå ekonomisk vinst (se BD 1983:4). Trots att du sålunda inte kan överlåta bostadsrätten utan bostadsrättsföreningens kännedom och delaktighet, kan du vara förvissad om att utsikterna för att din dotter skall komma att antas som medlem i bostadsrättsföreningen är goda. Utifall att din dotter, mot förmodan, skulle vägras medlemskap, kan hon inom en månad från den dag som hon fick del av beslutet hänskjuta tvisten till hyresnämnden för prövning (2 kap. 10 § 1 st.). Lycka till med överlåtelsen och tveka inte att återkomma om du har ytterligare frågor.
Marcus BerglieRådgivare