FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2006

Är ett letter of intent bindande?

Hej, min fråga gäller en överenskommelse. Det är så att jag håller på att skriva en spansk kursbok för utbildningsändamål för mellansatadiet. Jag och förlaget har skrivit under en överenskommelse sk "letter of intention". Nu är det så att förlaget vill göra en del ändringar som inte stämmer överens den ursplungliga överenskommelse. Detta skulle medföra en del försämringar för min del som upphovsman. Jag undrar, är det inte en överenskommelse likställd med ett slutgiltigt avtal? Och i såfall finns det möjlighet att bestrida de eventuella ändringarna som förlaget vill pålägga övernskommelesen? Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej, Letters of intent och andra s.k. avsiktsförklaringar är normalt sett inte bindande rättshandlingar. I dessa handlingar förekommer vanligtvis ord och meningar som avviker från den vanliga terminologin i avtalet. Detta sker när en part inte vill lämna garantier utan istället uttalar att han har för avsikt att ingå ett rättsförhållande. Dock kan det vara så att ett letter of intent är bindande. Förutsättning för detta är att det i avtalet finns en klar samstämmighet mellan ett anbud och en accept. Detta avgörs i domstol genom avtalstolkning. Utan att ha sett avtalet kan jag inte uttala mig om din motpart handlat i strid med ett redan bindande avtal. Men som sagt, letters of intent är inte avsedda att ha bindande verkan. Mvh
Andreas HeedRådgivare