Besittningsskydd

Hej jag hyr ett rum i en lägenhet och har bara bott där sen i början av februari, vi har sedan tidigare kommit överens om att jag skulle flytta ut vid månadsskiftet februari/mars men nu kommer han och säger att jag ska vara utflyttat efter helgen. Vi har inget skriftligt avtal men jag har betalt hyra för februari. Han hotar med att själv flytta ut mina saker på gatan om inte jag gör det, vem vänder jag mig till? Polisen?

Lawline svarar

Då det gäller hyresförhållanden finns relevant reglering i bl.a. 12 kap Jordabalken(hädanefter JB). Regleringen är tvingande till hyresgästens fördel. Först skall nämnas att det inte föreligger några formkrav för giltiga hyresavtal ,12 kap. 2§JB. Ur bevissynpunkt är det självklart en fördel att ha ett skriftligt avtal men en muntlig överrenskommelse har samma rättsverkan. Ni har ingått ett hyresavtal på bestämd tid och sådana hyresavtal upphör att gälla vid hyrestiden utgång dvs. i ert fall månadsskiftet februari/mars 12 kap 3§, 2st JB, se https://lagen.nu/1958:637#K3. Det är först om ett avtal på bestämd tid löpt mer än 9 månader som uppsägning krävs för att avtalet skall upphöra att gälla. Då ert avtal avser ett rum i en lägenhet och hyresförhållandet endast avser en period om 1 månad har ni som hyresgäst enligt 12 kap 45§ 2p.JB inget besittningsskydd, vilket är ett undantag från huvudregeln att alla bostadshyresgäster har besittningsskydd vilket ger dem rätt att bo kvar i lägenheten till dess att hyresnämnden eller Svea hovrätt har prövat och godkänt uppsägningen, sehttps://lagen.nu/1970:994 .Eftersom inget besittningsskyd föreligger är det en ordinär avtalstvist som får föras till allmän domstol för prövning.

Med vänlig hälsning,

Louise Albertson - WittingRådgivare