Innebörd av enskild egendom

Min fru vill att jag ska skriva på ett äktenskapsförord på en fastighet som hon har köpt. Jag har medgivit att hon får ta lån på vårat hus för inköp av denna fastighet - vi är gifta och hos står som ägare till vår villa. Hur påverkar det min del av giftorätten vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Utgångspunkten är att all egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom Äktenskapsbalk 7 kap. 1§. Om ni skriver ett äktenskapsförord, vilket jag med hänsyn till frågeställningen utgår från, ska ha innebörden att fastigheten ska vara din hustrus enskilda egendom innebär detta att den inte ska delas vid en skilsmässa. Övrigt giftorättsgods påverkas inte av äktenskapsförordet, om ni inte förordnar om det.

Med vänlig hälsning

Gustav NittbyRådgivare