FrågaSKATTERÄTTÖvrigt07/11/2005

När får jag tillbaka momsen som företagare?

Hur fungerar momsavdrag för egenföretagare? När får avdraget göras? Görs avdraget direkt vid köpet eller får man tillbaka pengarna t ex vid månadsskiftet? Hur ska detta bokföras?

Lawline svarar

Vid köpet betalar du momsen som vanligt, likaså när du betalar en faktura. Därefter har du att välja på när du registrerar ditt företag för moms hos Skatteverket om du vill redovisa din moms varje månad eller en gång om året. Vid varje redovisningstillfälle beräknar du ingående moms (på dina inköp) och utgående moms (på din försäljning) - därefter utbetalar Skatteverket om den ingående momsen är större än den utgående, annars är det du som skall betala. Väljer du redovisning en gång i månaden så skall den så kallade skattedeklarationen skickas in till Skatteverket cirka 40 dagar efter slutet på varje månad. Ex moms för oktober redovisas ungefär den 12 december och sen tar det någon vecka innan Skatteverket gör utbetalningen. Vad gäller bokföringen så redovisas detta på ett ingående respektive ett utgående momskonto för att därefter varje månad flyttas över till ett momsredovisningskonto.
Andreas TörnbladRådgivare