Mandattidens upphörande i förening

Om en person är vald till ett uppdrag/styrelsemedlem i en förening och mandattiden är fram till nästa årsmöte.

När avslutas mandattiden?

Är det när årsmötet börjar eller när styrelsen beviljats ansvarsfrihet eller gäller något annat.

Lawline svarar

Mandattiden gäller slutet av den ordinarie föreningsstämman där ett styrelseval hållits, enligt 6 kapitlet 2 § lagen om ekonomiska föreningar, se https://lagen.nu/1987:667.

Med vänlig hälsning

Josefin OhlsonRådgivare