FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/07/2006

Skriftlig fullmakt - formkrav?

Hur skall man skriva en fullmakt för att den skall bli juridiskt bindande för tredje man? Fillmakten skulle gälla att företräda fullmaktsgivaren mot hyresvärd i de flesta frågor som kan komma upp i kontakt med hyresvärd och dess anstälda samt ex. fastighetsskötare.

Lawline svarar

Grundläggande regler om fullmakt på förmögenhetsrättens område återfinns i 2 kap. Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) [ se http://lagen.nu/1915:218#K2 ]. Samtliga laghänvisningar i det följande avser nämnd lag, om inget annat särskilt anges. Fullmakten kan sägas vara en kompetensskapande akt; genom att utfärda en fullmakt kan en huvudman (fullmaktsgivare) ge en annan person (fullmäktig) en kompetens att handla på dennes vägnar. En meddelad fullmakt kan sålunda ge fullmäktigen behörighet att för huvudmannens räkning t.ex. ingå bindande köpeavtal med tredje man, emotta köpeskilling för försålt gods eller förfoga över en till huvudmannen hörande fastighet. Fullmaktsgivande - som också kallas bemyndigande – är i egentlig mening en förklaring riktad till tredje man att fullmäktigen äger rätt att företa för fullmaktsgivaren bindande rättshandlingar. De rättshandlingar, t.ex. ingående av avtal eller uppsägning av hyresavtal, som fullmäktigen företar inom ramen för fullmakten är direkt bindande för huvudmannen. Detta kommer till uttryck i AvtL genom att fullmaktsgivaren sägs vara "... omedelbart berättigad och förpliktad i förhållande till tredje man genom rättshandling, som fullmäktigen inom fullmaktens gränser företager i fullmaktsgivarens namn." (2 kap. 10 § 1 st.). Fullmäktigen fungerar sålunda endast som en ställföreträdare för fullmaktsgivaren och som sådan blir denne inte själv bunden av den rättshandling, som denne utfört på uppdrag av huvudmannen. I din fråga ställer du dig undrande till hur en skriftlig fullmakt skall formuleras för att bli juridiskt bindande gentemot tredje man. Nedan skall jag ge dig några råd rörande upprättandet av en sådan skriftlig handling att förevisa tredje man, men först önskar jag göra några förtydliganden rörande formkrav för fullmaktshandlingar och betydelsen av att fullmäktigen handlar ”i fullmaktsgivarens namn”. I många fall meddelas fullmakt genom upprättandet av en skriftlig handling, som innehas av fullmäktigen och uppvisas för tredje man (16 §). I undantagsfall är sådana skriftliga fullmakter obligatoriska. Det mest betydelsefulla av dessa undantagsfall torde vara att skriftlig fullmakt erfordras då en fullmäktig skall sluta avtal för huvudmannens räkning om köp, byte eller gåva av fast egendom (2 kap. 27 § 2 st.). I allmänhet saknas emellertid särskilda formföreskrifter för meddelande av fullmakt, varför en fullmakt som är bindande för tredje man kan uppkomma på ett flertal olika vis. Utöver den nämnda skriftliga fullmaktshandlingen att förevisa tredje man kan fullmakt meddelas exempelvis genom att fullmaktsgivaren lämnar ett muntligt eller skriftlig meddelande till fullmäktigen (18 §), direkt till tredje man (13 §) eller till allmänheten, s.k. allmän kungörelse (14 §). Av din fråga framgår inte exakt vilken typ av rättshandlingar fullmäktigen skall företa för fullmaktsgivarens räkning. Av denna anledning kan jag inte med bestämdhet ange om särskilda formföreskrifter måste beaktas i just ditt fall. Då huvudregeln som sagt är att meddelande av fullmakt inte underkastas särskilda formkrav, kan du sannolikt välja att meddela fullmakt på annat vis än genom att upprätta en skriftlig fullmaktshandling, t.ex. genom att muntligen bemyndiga den som skall företräda huvudmannen. För att en fullmäktig skall kunna fungera som mellanled mellan huvudman och tredje man är det viktigt att han eller hon tydligt tillkännager sig vara representant. Kravet på att fullmäktigen skall handla ”i fullmaktsgivarens namn” (10 § 1 st.) medför nämligen att det måste vara uppfattbart för tredje man att fullmäktigen inte uppträder i eget namn, utan handlar för annans räkning. Därför skulle jag rekommendera dig att upprätta en skriftlig fullmaktshandling att förevisa tredje man eller att åtminstone meddela tredje man direkt. Därigenom blir tredje man förvissad om att fullmäktigen agerar i fullmaktsgivarens namn och inte för egen räkning. I en skriftlig fullmaktshandling bör du tydligt ange vem fullmaktsgivaren respektive fullmäktigen är, samt vad fullmakten omfattar. Du skulle exempelvis kunna skriva: ”Undertecknad [fullmaktsgivaren] befullmäktigar härmed [fullmäktiges namn] att företräda mig i följande angelägenheter [uppge i vilka frågor fullmäktigen ges behörighet att företräda fullmaktsgivaren] …”. När du beskriver fullmaktens omfattning kan du välja att i detalj ange vilka rättshandlingar fullmäktigen får företa i huvudmannens namn, t.ex. att emotta hyresbetalning från hyresgäster i viss hyresfastighet. Alternativt kan du välja att utforma en mer generell fullmakt, som ger fullmäktigen behörighet att företräda fullmaktsgivaren i alla frågor som rör t.ex. en hyresfastighets förvaltning. Även om det för fullmaktshandlingens giltighet inte finns något krav på detta, kan det ur bevissynpunkt vara fördelaktigt att fullmaktshandlingen undertecknas och bevittnas. Ibland kan det också vara lämpligt att ange fullmaktens giltighetstid. Förhoppningsvis kan detta svar vara dig till hjälp. Tveka inte att återkomma om förtydligande önskas eller om du har andra frågor! Not: Då din fråga endast nämnt tredje mans bundenhet, har jag valt att utelämna information kring huvudmannens bundenhet till fullmaktshandlingar, som en fullmäktig företagit i strid mot sitt uppdrag.
Marcus BerglieRådgivare