Folkbokföring

Hej,

När man hyr ut en lägenhet i andrahand var ska man då vara folkbokförd, på andrahandsadressen eller på den nya adressen där man bor?

Lawline svarar

Hej,

Folkbokföringen reglerar många förhållanden, bland annat var du ska betala din skatt och rösta. Vidare registreras olika civilståndsförhållanden och andra personuppgifter för dig som är folkbokförd.

I enlighet med 6 § folkbokföringslag (1991:481) skall man vara folkbokförd där man kan anses vara bosatt. Enligt 7 § samma lag anses en person vara bosatt på den fastighet där den regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila.

Detta betyder för din del att du skall vara folkbokförd där du regelbundet kommer att spendera din dygnsvila, vilket är den adress där faktiskt bor.

Mia ÖrnfeldtRådgivare