FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/11/2005

Kan jag förlora jobbet om jag arbetar för långsamt?

Kan jag få sparken eller bli uppsagd för att jag arbetar för långsamt? Min chef hotar med det om jag inte bättrar mig.

Lawline svarar

Att ”arbeta för långsamt” och alltså inte möta de för anställningen uppställda kraven kan vara grund för uppsägning. Enligt min bedömning av gällande arbetsrättslig praxis bär det helt enkelt för långt att avskeda någon på dessa grunder. Att behandla blir alltså en eventuell uppsägning. Reglerna om uppsägning hittar vi 7 § lagen om anställningsskydd (LAS). Nämnda lagrum hittar du i sin helhet http://lagen.nu/1982:80#P7 . En uppsägning från arbetsgivarens sida skall enligt lagtexten vara ”sakligt grundad” och – återigen – är det min bedömning att att ”arbeta för långsamt” ryms inom denna formulering. Därigenom vill jag emellertid inte påstå att det för den skull är fritt fram för en arbetsgivare att förfara med detta såsom han behagar. En uppsägning är alltid, i princip oavsett grunderna, villkorad såtillvida att det för arbetsgivaren föreligger en långtgående omplacerings-skyldighet. Om det, som lagtexten uttrycker det, är ”skäligt” att arbetstagaren bereds annat arbete hos samme arbetsgivare måste så ske. Denna skyldighet sträcker sig dock inte så långt som till att helt nya arbetstillfällen måste skapas på arbetsplatsen, utan avser endast lediga tjänster. Möjligheten till omplacering varierar alltså beroende på storleken av företaget i fråga. Vilken tjänst som passar till vilken arbetstagare avgörs av dennes personliga förutsättningar: utbildning, erfarenhet och allmänna färdigheter i övrigt. Av intresse för dig i det här sammanhanget är att omplaceringsskyldigheten i 7 § st. 2 LAS även har ansetts innefatta smärre organisatoriska förändringar i bemärkelsen att din arbetsgivare, om möjligt, kanske skulle kunna avlasta dig vissa av dina arbetsuppgifter, så att du hinner med bättre. Denna linje måste man nog, även om förutsättningarna i det aktuella fallet var något annorlunda, kunna förstå utifrån Arbetsdomstolens praxis, bl.a. avgörandet AD 1978/68. Dock innebär detta inte att han/hon kan tvingas omstrukturera din anställning i grunden. Huruvida en sådan skyldighet till omplacering föreligger just i ditt fall kan jag dock tyvärr, med den ledning jag får av frågan, inte svara på. Större delen av den avvägning som i så fall måste göras beror på hur din anställning mera faktiskt ser ut; på utformningen av arbetsplatsen och inte minst på dina arbetsuppgifter. Någon med mera direkt kännedom om dessa faktorer borde alltså kontaktas. Jag får därför istället föreslå att du tar kontakt med ditt fackförbund eller med en facklig förtroendeman på din arbetsplats, i den mån en sådan finns.
Joel LaackRådgivare