FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/06/2006

Kan gåva från tredje man omvandlas till giftorättsgods

Fråga: Kan en enskild gåva omvandlas till giftorättgods genom bodelningsavtal ? Den enskilda gåvan utgörs av en fastighet som ena maken fått av sin far.

Lawline svarar

Om jag har förstått din fråga rätt så har den ena maken fått fastigheten i gåva av sin far med villkor att den skall vara makens enskilda egendom. Denna situation regleras i ÄktB 7:2 punkt 2 (se http://www.lagen.nu/1987:230#K7). Huvudregeln i svensk rätt vad avser giftorättsgods är att all egendom som endera maken äger är giftorättsgods i den mån den inte är enskild (jfr ÄktB 7:1 se http://www.lagen.nu/1987:230#K7). Situationen som du nämner är just en sådan som gör att egendomen blir makens enskilda. Villkor som uppställs av en tredje man om att en gåva skall förbli endera makens enskilda egendom respekteras nämligen av lagen och makarnas enda möjlighet att återinföra giftorätt i egendomen är om givaren (fadern) medger det. Visserligen hindrar inte föreskriften i ÄktB 7:2 punkt 2 att maken genom försäljning eller på annat sätt förfogar över gåvan. På så vis finns det därför möjligheter för makarna att på omvägar överföra egendom av det aktuella slaget mellan sig. Detta förutsätter dock att givaren inte också har uppställt ett överlåtelseförbud som ett villkor för gåvan då även ett sådant är bindande för mottagaren. Slutligen skall nämnas att verktyget för att förändra egendoms karaktär av giftorättsgods eller enskild egendom är genom äktenskapsförord (jfr ÄktB 7:3 se http://www.lagen.nu/1987:230#K7) och inte genom bodelning. Ett äktenskapsförord påverkar inte äganderättsförhållanden mellan makarna utan förändrar bara egendomens karaktär och påverkar således vad som skall och inte skall ingå i en framtida bodelning. Genom bodelningen förverkligas sen giftorätten i varandras egendom och detta är något som omreglerar äganderättsförhållanden. Ett bodelningsavtal fördelar alltså bara det befintliga giftorättsgodset. Vidare kan det vara värt att nämna att ett giltigt avtal om bodelning endast kan träffas om äktenskapsskillnad är omedelbart förestående (jfr 9:13 ÄktB http://www.lagen.nu/1987:230#K9). Vänligen,
Carl BeyerRådgivare