FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/07/2006

Efterarvinge och fel i bouppteckning

Min mor syter hade en syster som som avled för 10 år sedan. Hon var gift men utan barn och äktenskapet varade över 30 år. Vi hennes bouppteckning begärde maken som som sin andel att få behålla sitt giftorätts gods. detta var en fastighet som maken hade köpt före bröloppet och några bankkonton. I bouppteckningen så står det ej att systern har något giftorättsgods. Nu har även maken avlidit, hur fördelas arvet. Desutom har min mor ej fått tillgån till den första bouppteckninen förrän nu då maken avled, hon fick endast ett brev som hon skulle skriva på att hon godtog makens bouppteckning.

Lawline svarar

Hej! Då den efterlevande maken dör har den först avlidnes arvingar rätt att ta del av den del av boet som den efterlevande maken fick med fri förfoganderätt, vilket är hälften av boets giftorättsgods samt den först avlidne makens ev. enskilda egendom. Din mor har alltså rätt till denna del. Eftersom den efterlevande maken har fri förfoganderätt är han fri att ”slösa upp” arvet, han får dock inte testamentera eller ge bort egendomen. Detta betyder alltså att din mor har rätt till sin del av arvet om maken ej använt upp pengarna för egen del. Din mor skulle i egenskap av efterarvinge blivit kallad till bouppteckningen. Komplettering ska begäras i ärendet om det framgår att en delägare eller efterarvinge som inte var närvarande vid förrättningstillfället när de övriga delägarna och efterarvingarna var närvarande inte har kallats till samma tillfälle. Kan det inte visas att alla har fått kallelse till förrättningen ska bouppteckningen inte registreras. Det är inte en godtagbar komplettering att den frånvarande delägaren/efterarvingen godkänner bouppteckningen i efterhand. I ditt fall verkar bouppteckningen registrerats trots detta. Eftersom tio år har gått kan man inte angripa detta nu. Vad gäller tillgång till bouppteckningar är det allmänna handlingar och kan beställas via Stadsarkivet om det gäller Stockholm och de olika landsarkiven för övriga Sverige. Bouppteckningar efter 30 juni 2001 finns hos Skattemyndigheten. Det verkar konstigt att det inte finns uppgift om systerns giftorättsgods, det ska framgå av bouppteckningen. Kan det vara så att du misstagit dig; det kanske endast fanns enskild egendom? Det är svårt för mig att uttala mig om detta eftersom jag inte har sett bouppteckningen. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare funderingar!
Kristine ErlandssonRådgivare